Pakket bezorger gemist? Vanaf 1 juli informeert PostNL ontvangers alleen nog digitaal!

Vanaf 1 juli informeert PostNL iedereen die iets thuis laat bezorgen uitsluitend nog per per e-mail of via de app. Het briefje op de mat dat het pakket bij de buren ligt, verdwijnt dus. De komende  maanden loopt er een campagne om ontvangers hiervan bewust te maken. Op die manier zegt PostNL in staat te zijn de meest actuele informatie te delen over de status van een pakket, waar en wanneer men wil. Er wordt zo’n 70.000 kilo papier per jaar, ofwel 206 esdoornbomen, bespaard.

PostNL blijft voor sommige pakketten nog steeds een papieren briefje of sms sturen. Het gaat dan om de ‘universele postdienst’: bijvoorbeeld privé-pakketjes die via het postkantoor van klant naar klant worden gestuurd, medische zendingen en officiële stukken van een notaris’. Bij leveringen van bijvoorbeeld webshops en postorderbedrijven gaat PostNL geen niet-thuisbriefje gebruiken en stappen zij over op een digitale melding. PostNL gaat er vanuit dat mensen die online bestellen een e-mailadres hebben.

 

Digitale oplossingen

Het digitaal informeren over de status van de bezorging is handig voor de ontvanger, scheelt tijd voor de bezorger, bespaart papier en het past binnen de digitaliseringsstrategie zegt PostNL. Dankzij de inzet van digitale oplossingen kan een steeds hogere efficiëntie en kwaliteit van diensten worden bereikt. Het informeren van ontvangers over de laatste status van hun pakket waar en wanneer zij dat willen, is daar een onderdeel van.

 

6,9 miljoen PostNL-accounts

Inmiddels zijn er zo’n 6,9 miljoen digitale PostNL-accounts. Door in de PostNL-app in te loggen met een PostNL-account ontvangen ontvangers proactief meldingen over de laatste status van pakketten die naar hen onderweg zijn. Ook is in de app te vinden wat er gebeurt met het pakket wanneer de bezorging niet gelukt is. Daarnaast komt de app ook voor andere zaken van pas. Een ander bezorgmoment of -plaats kiezen, een verzendlabel aanmaken voor een te versturen pakket, een PostNL-punt zoeken, zien welke post er naar je onderweg is of een postzegelcode kopen. Allemaal zaken waar de PostNL-app bij helpt.

 

PostNL-account

Een PostNL-account is een combinatie van een e-mailadres en wachtwoord waarmee u veilig gebruik kunt maken van de diensten. Bijvoorbeeld het wijzigen van de bezorging van uw pakketje als u niet thuis bent. Bovendien heeft u met de PostNL-app alles in de hand. Maak tijdig een account aan bij PostNL!

 

Maak hier uw PostNL-account aan